Cuppen – Guasha – Moxa

Cupping is een eeuwenoude techniek die vandaag de dag nog wereldwijd wordt toegepast. De huid wordt door middel van een cup vacuüm gezogen.

Deze zuigtechniek, ook wel vacuümtherapie genoemd, trekt de huid en spierlaag omhoog, waardoor er een betere doorbloeding en lymfecirculatie ontstaat. Op deze manier kun je, wat in de Chinese geneeskunde genoemd wordt, Wind-koude verdrijven, Qi en Bloed stagnatie en pijn opheffen.

Het omhoogtrekken van de huid in de cup ziet er, als je het nog nooit eerder hebt gezien, wat apart uit, maar de werking is zeer krachtig. Topsporters zijn er dan ook gek op.

Werking

– stimuleert de doorbloeding
– vermindering spier- en gewrichtspijnen
– verwijdert afvalstoffen uit het lichaam
– masseert het bindweefsel
– maakt huid en spieren soepel
– ontspant

Klachten als

– Astma
– Verkoudheden (acuut en chronisch)
– Huidproblemen
– Fibromyalgie
– Sport massage en blessures
– Ischias problemen met uitstraling

Wanneer geen cupping

– Niet op brandwonden
– Niet bij uitputting
– Niet bij zwangerschap
– Niet bij kanker
– Niet bij stollingsproblematieken
– Voorzichtig bij bloedverdunners

Moxa

De Moxa therapie behoort tot de Traditionele Chinese Geneeskunde en kan in combinatie met massagetherapie worden ingezet bij klachten als gewrichtspijn, blessures, blokkade en vermoeidheid. Moxa, ofwel bijvoetkruid, heeft een verwarmende en stimulerende werking.

De toepassing hangt af van de aard van de klacht. Er bestaan Moxa-sticks, sigaren of een Moxa-lamp die de eigenschap hebben om een gebied van het lichaam te verwarmen en zo de energiestroom te stimuleren.

Guasha

Guasha is in heel Zuidoost-Azië een bekende ‘schraaptechniek’ voor het behandelen van spierpijnen en verkoudheden.

Bij Guasha schraap je de huid met een speciale steen om zo afvalstoffen los te maken. Guasha is vergelijkbaar met Cupping en is gericht op het verwijderen van afvalstoffen en het tot stand brengen van een betere energiestroom en doorbloeding.

Na de behandeling kan er, net als bij cupping, een rode tot dieppaarse verkleuring ontstaan. Dit is normaal en verdwijnt weer binnen enkele dagen.