Bindweefselmassage

Wat is bindweefselmassage?

Bindweefselmassage is een intensieve massage, die soms pijnlijk is en veel reacties kan oproepen. Bindweefselmassage is voor het behandelen van chronische klachten en orgaanklachten.
De huid kan op sommige plaatsen zeer gevoelig tot pijnlijk zijn. Het is de bedoeling dat door de behandeling de spanning van de huid afneemt en losser gaat aanvoelen.

Bindweefselmassage is vooral voor het behandelen van chronische klachten en orgaanklachten.
Vaak zijn dit klachten die vallen in de categorie “Daar moet u maar mee leren leven”.

Door middel van stevige massagegrepen, ook wel reflexzonemassage genoemd, in het onderhuidbindweefsel, wordt de doorbloeding geactiveerd, vindt er een wisselwerking plaats tussen inwendige organen, huid, botten en spieren, de aanmaak van collageen en elastine gestimuleerd en de kwaliteit sterk bevorderd, voor de overbelaste en gestreste mens, om hun lichaam via het autonome zenuwstelsel weer in balans te brengen.

Bindweefselmassage is een massagetherapie die ook wel reflexzonemassage wordt genoemd. Op het lichaam bevinden zich namelijk diverse zones die in verbinding staan met diverse lichaamsorganen, bloedvaten, klieren en andere lichaamsdelen en hebben een projectiegebied op het bindweefsel vlak onder de huid. De zenuwen die onze organen ‘aan het werk’ zetten, lopen door de wervelkolom. Vanuit hier ontspringen ze via de wervels naar delen of organen in het lichaam. Alle lichaamsdelen die aan één zenuw zitten, worden een segment genoemd.

Als bepaalde organen of lichaamsfuncties niet optimaal werken, kan dat effect hebben op alle lichaamsdelen die behoren bij het betreffende segment en kun je dat gelijk in de betreffende huidzone waarnemen.

Door toepassing van bindweefselmassage is er niet alleen lokaal effect. De prikkel van de massagegrepen hebben effect op alle organen, spieren, bloedvaten en andere lichaamsstructuren die bij dat betreffende segment horen. Hierdoor kunnen bepaalde klachten verminderen of zelfs helemaal verdwijnen. Bindweefselmassage wordt toegepast op de bindweefsellaag van het lichaam. Deze laag bevindt zich tussen de spieren en de huid.

Waarvoor wordt bindweefselmassage toegepast?

Bindweefselmassage wordt voor onder andere de volgende doeleinden toegepast:

• Chronische (sport)blessures
  • Slapeloosheid
  • Hoofdpijn/Migraine
  • Buikaandoeningen
  • Chronische obstipatie en moeilijke stoelgang
  • Diarree, maag en darmproblemen
  • Blaas en nierklachten
  • Aandoeningen in de wervelkolom
  • Spit en gewrichtsklachten
  • Spierreuma
  • Menstruatieproblemen

Na de behandeling treedt de zogenaamde “na-reactie”op. Dit kan bijvoorbeeld een verhoogde gevoeligheid of een ietwat beurs gevoel zijn. Deze reactie is acceptabel wanneer het niet langer aanhoudt dan 24 uur.

Naast bovengenoemde reacties kunnen er gevoelens van loomte, slaap en warme, tintelende handen of voeten optreden. Dit zijn zeer positieve en welkome reacties. Het betekent dat er goed op de massage wordt gereageerd. Soms treedt het gevoel op dat men een kater (met stevige hoofdpijn) heeft . Ook sterk ruikende urine en/of ontlasting, witte vloed en het grieperig voelen zijn reacties die soms kunnen voorkomen. Deze reacties komen dan binnen 3 dagen na een behandeling en duren maximaal 1 dag.

Heel soms komt hevige kwaddelvorming (hystaminereactie) voor, gepaard gaand met hevige jeuk die enkele dagen kan aanhouden. Dit is de enige specifiek contra-indicatie voor bindweefselmassage. Hystaminereactie zonder jeuk is een normale reactie.