Sportmassage

Sportmassage wordt toegepast om vermoeidheidsverschijnselen, die het directe gevolg zijn van een lichamelijke inspanning, terug te dringen. De stofwisseling wordt door de massage positief beïnvloed en tevens is het mogelijk sportmassage toe te passen om het lichaam beter voor te bereiden op belasting.

Wat doet een Sportmassage?

Door de massage zullen de haarvaatjes in de huid en spieren zich verder gaan openen, waardoor er een duidelijk toename van de doorbloeding optreedt. Hierdoor zullen de gevormde afvalstoffen beter worden afgevoerd en wordt spierpijn zoveel mogelijk voorkomen.
Een effect bij vrijwel iedere vorm van massage, dus ook bij sportmassage, is psychische en lichamelijke ontspanning.

Voor wie geschikt?

Sport en verrichtingen in het dagelijks leven hebben vaak dezelfde invloed op ons lichaam, daarom is sportmassage ook voor niet-sporters erg zinvol.

Een sportmasseur voert een massage uit op een gezond lichaam. De massage heeft tot doel de gezondheid te bevorderen.
Er mag geen massage worden uitgevoerd wanneer er afwijkingen of aandoeningen geconstateerd worden. De indicatie om te mogen masseren is afhankelijk van de aanwezige contra-indicaties. Contra-indicaties wil zeggen: Er zijn omstandigheden waardoor de massage niet mag plaatsvinden. Soms kan een massage worden aangepast, rekening houdend met de omstandigheden.

Contra-indicaties zijn

Contra-indicaties: (geen sportmassage bij)

• Koorts, griep
  • Ontstekingen